Mongolie: Eten. - Reisverslag uit Mörön, Mongolië van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu Mongolie: Eten. - Reisverslag uit Mörön, Mongolië van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu

Mongolie: Eten.

Door: manonnieopreis

Blijf op de hoogte en volg Manon

19 Oktober 2010 | Mongolië, Mörön

Hallo daar!

We zitten nu, jawel, in een plaatsje wat 'Moron' heet. De grap die zich dus de hele tijd voordoet is dat de Morons in Moron zitten tussen de Mongolen ;-)

Alles is hier zo anders dan thuis! Het gebouw waar wij ons nu in bevinden lijkt wel op instorten te staan. Midden in het bureautje met wat computers staat een scheef tafeltje uit het jaar nul met daarop wat afgeknipte bierflesjes met daarin vetplantjes ter decoratie, geniaal!!!

Afijn, we zijn nu bezig met een 9-daagse trip door Noord Mongolie. Het is hier prachtig! Noord Mongolie staat bekend om bergen en uitgestrekte steppes. De steppes zijn nu alleen geel van kleur omdat het herfst is. Dat mag echter de pret niet drukken want we zijn ook al onze eerste yak's tegen gekomen, wat een beesten man! Groot!

We hebben inmiddels ook onze eerste kennismaking gehad met Mongoolse cultuur en met name het eten. We zijn wezen eten bij de familie van onze chauffeur. Die leven nog als Nomaden in een Ger. We kregen 'Airag' te drinken. Dat is gefermenteerde paardenmelk. De smaak is niet te omschrijven maar totaal anders dan dat wij gewend zijn.

Ook Wodka gemaakt van yoghurt resten. Dat was eigenlijk best goed te zuipen! Gelukkig maar dat we dat kregen want verder aten we noodles met wortels, aardappelen en schaap....eigenlijk wat we ALTIJD hier te eten krijgen (om eerlijk te zijn komt schaap nu echt m'n neus uit...)
Afijn, door de wodka lukte het me bijna om m'n hele bordje leeg te eten. Dat was dan wel weer gunstig ;-)

Ook hebben we een muzikaal mannetje op bezoek gehad die ons keelzingen leerde en op een 'Morhon Khuur' speelde. Een soort viool-achtig instrument gemaakt van paardenhaar. Het mannetje was niet zo heel erg goed en dat was vast ook de reden dat hij voor toeristen speelde maar wat hebben we genoten van zijn super-authentieke kop en brakke engelse taal en valse tonen!

Vandaag reizen we verder naar het Khovsgol-meer helemaal in het noorden van Mongolie. Dit meer heeft een directe verbinding met het Baikal-meer in Rusland. Daarom worden de meren ook wel zusjes van elkaar genoemd. Het schijnt er erg mooi te zijn en we kunnen er ook paardrijden. Coolest!

• 19 Oktober 2010 - 05:03

Jack:

Wodka van yoghurtresten, ben benieuwd wat voor exotisch drankje ze uit vanille vla maken daar. Tof dat jullie een yak hebben gezien, die wil je echt niet achter je aan hebben. Kijk alweer uit naar de volgende blog! Veel plezier nog, groetjes Jack

• 19 Oktober 2010 - 08:05

Sofie:

Haha! Moron! Ik zie mezelf daar ook minstens enkele uren heel hard flauwe grappen over maken en lachen ;)

Veel plezier & geniet ervan!

• 19 Oktober 2010 - 13:56

Ruben:

Goede verhalen! Keep up the good work! Je huisje is nog steeds veilig hoor! ;-)

• 19 Oktober 2010 - 14:03

Bolder:

Zo zie je maar dat paarden best nuttig ingezet kunnen worden!
    Ennuh, wodka van yoghurt resten, best knap voor een stelletje mongoliede morons! De drang om lam te worden zorgt altijd en overal maar weer voor prachtige innovativiteiten ;-).

• 20 Oktober 2010 - 14:14

K. Otzback:

Wat een uitvinding: Wodka, gemaakt van gefermenteerde resten (afval dus) helpt je om andere gefermenteerde zooi binnen te houden. Maar hoe zet je dat nu zo in de folder dat de toeristen als Mongoolse horden aan komen stormen?
    Ziehier een groot dilemma, geachte M&M.
    En wat als je na het nuttigen van al deze spijzen op een paard heen en weer stuitert: los van de pijn aan het achterwerk, houdt men het genuttigde dan nog wel binnen? Kortom, jullie nog veel vakantiepret en ons nog veel leesplezier gewenst.

• 25 Oktober 2010 - 14:23

Pauletski:

Hee manonski,
    eindelijk de site gevonden! Hahaha, wat een verhalen... en heb je inmiddels weer paardgereden? Eran vindt 't niets dat je vreemdgaat, ikke trouwens ook niet!!! We missen je hier enorm....Ben heel benieuwd naar je foto's. Geniet nog even, liefs Eer en Pauletski