Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: manonnieopreis

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 Oktober 2010 | China, Peking

Hallo lieve kijkbuisvriendjes en vriendinnetjes,

Hier dan weer een blogje vanuit het immer drukke China.

Gisterenochtend zijn we aangekomen in Beijing. We hadden wat gezeik met de trein omdat de World Expo in Shanghai was, daarom waren onze kaartjes verkeerd geboekt en liepen we de kans onze gids in Beijing mis te lopen.

Afijn, de techniek staat voor alles en Matthias heeft even rustig naar het thuisfront ge-smst en gebeld om onze gids geinformeerd te krijgen. Zo wordt het bijna saai om op reis te zijn ;-)

Onze gids heet Ping, door mij omgedoopt als: Pingie.
Pingie is een klein chinees ADHD mannetje en erg grappig. Hij kan ook erg goed Engels, zo hij claimt, heeft hij het zichzelf aangeleerd door veel radio te luisteren en tv te kijken.

Na een uitgebreid Chinees ontbijt (jaja soep met varken, rijstdeeg met varken, vette olibol-achtige-stengels en soep zonder smaak) ons eerst naar de Verboden Stad. Daar pikten we een andere gids op die als zelfstandige mensen rond leid in de Verboden Stad. Zij was echt een engel die uit de hemel was komen vallen: Het is hier in China Nationale Feestdagen vanwege het uitroepen van de Volksrepubliek op 1 oktober. Iedere zichzelf respecterende Chinees toert dan richting Beijing om daar alle toeristische sightseeing te doen.
Conclusie: We konden bijna crowdsurfen in de Verboden Stad en het Tianman plein ervoor. Tevens stond er een rij van 2 (!!!!!) uur voor de ticket purchase. U begrijpt: Onze gids was echt een engel!
Ze wist ons ook veel te vertellen over de Verboden Stad.

In het kort: De Verboden Stad heeft 9999 kamers. 9 is het getal van geluk. 1-derde daarvan is zichtbaar voor publiek. De lengte van de Verboden Stad is meer van 1 kilometer en alles is symetrisch. De Verboden Stad ligt geografisch gezien in het midden van Beijing. Ik stond dus met mijn Hollandse schuiten in het midden van Beijing. Aparte gewaarwording :-)

Na de Verboden Stad heeft Pingie ons weer opgepikt (met z'n Volkswagen Sonata, ge-ni-aal!!) om naar de Muur te gaan. Een rit van ongeveer 2 uur 'but worth every penny!'
We hebben ongeveer 1,5 uur op de Muur gelopen voordat het donker werd. De Muur is in het echt nog veel indrukwekkender dan op plaatjes en foto's! Wat een immens bouwwerk is dat!

Helaas door de regen en het feit dat het snel donker werd hebben we besloten om niet op de Muur te gaan slapen. Het was bijna onbegaanbaar. Stijle stukken met stenen die spekglad waren. Bovendien waren die stenen afgesteld op maat Chineze voet en niet op Hollandse schuit, jammerrrrrrr....
Maar desalniettemin hebben we heerlijk geslapen in een 'hostel' gerund door lokale boeren tegen de Muur aan. Het eten was heerlijk daar!! Eindelijk iets Chinees wat echt goed te doen was! Heerlijke sweet-sour-kip :-)
Pingie en wij hebben nog wat zitten filosoferen over het leven en dan met name de cultuur verschillen tussen China en het Westen, onder het genot van een heerlijk Chinees likeurtje en een fijne sigaar :-)
Life is good!!!

's Ochtends heeft Pingie ons terug gebracht naar ons hotel. Het hotel ligt midden in een Hutong, een oude wijk in Beijing waar mensen in community's wonen met hun hele familie. De sfeer is hier geweldig!
Zo hebben we een jong Amerikaans stel ontmoet, Curtis en Heidi, waar we vandaag mee zijn wezen wandelen door Beijing heen. Heerlijk om ook weer eens een keertje 'proper' English te spreken in plaats van Jip en Janneke Engels...

We hebben onder andere het park gezien wat naast de Verboden Stad ligt en daar op de uitkijktoren gestaan die over de Verboden Stad heen kijkt.
Ik zou willen dat ik wat foto's zou kunnen plaatsen maar helaas ook hier is dat weer erg omslachtig.

Afijn, morgen weer een poging!

Voor nu: Snaveltjes toe....het is bijna bedtijd voor ons want onze poten vallen zowat onder ons lichaam vandaan!

• 03 Oktober 2010 - 14:58

Joosje:

Heb van je verslag genoten. Aan de kinderen diverse stukken voorgelezen. Ze leefden helemaal mee. Zit al te wachten op het vervolg.

• 03 Oktober 2010 - 16:53

Je-Bro' ;-):

Jah Joh! Wat een vette sheiße!

Ach je reis kon al niet stuk op Schiphol! Kan je Mat zeggen dat ze bij Scouting nog mensen zoeken.

Dussss... Ik vind wel dat je ff een stukje Jack Russell moet vreten! Kan vast niet lekker zijn ;).

Beetje zwak dat jullie niet ff met jullie volle bepakking ff de hele muur over hebben gesjeest, doe je toch ff? :-p.

• 03 Oktober 2010 - 16:55

Je-Bro' ;-):

• 03 Oktober 2010 - 17:00

Je-Bro'tje:

• 04 Oktober 2010 - 11:22

Floor Je Zuster!:

Hey Zus!
    Terwijl ik hier in mijn dagelijkse sleur zit ben ik je reisverslag aan het lezen. Gisteren met Wouter zitten kijken hoe fucking ver je wel niet zit! En erachter gekomen dat het zes uur verschil is woohoo! Jammer dat je niet op de chineze muur heb kunnen slapen...maarja veiligheid gaat voor!

Mis je nu al!

xxx

• 04 Oktober 2010 - 14:37

Grandma:

jullie eerste drie verslagen gelezen wat een belevenis om dit mee te maken.ik print ze uit voor grandpa dat is voor hem beter.ik kijk met spanning uit naar de volgende.groetjes ook voor matthias grandma.

• 04 Oktober 2010 - 19:52

Annelies:

Die Gids? Een soort Ananas?

We missen je helemaal niet hoor...

Kus Annelies DWI

PS mag stiekem met jullie meelezen (zei JO)

• 05 Oktober 2010 - 19:41

Stevina:

Je kunt wel in China lekker eten? Teer er een weekje of meer op.
    Hoe klinkt Jip en Janneke engels hoor het graag als jullie thuis zijn.
    Genieten jullie lekker van deze verre reis.
    Stevina