Rusland: is mooi als er geen Russen zouden wonen.. - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu Rusland: is mooi als er geen Russen zouden wonen.. - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu

Rusland: is mooi als er geen Russen zouden wonen..

Door: manonnieopreis

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 Oktober 2010 | Rusland, Irkoetsk

Hallo thuisblijvers!

Eindelijk weer eens tijd om een blogje te schrijven! Inmiddels zitten we in Irkutsk, een stad in Rusland die 70 km van het Baikalmeer af ligt.

Eerst nog even terug naar Mongolie: Na Moron hebben we het Khovsgol Meer bezocht in het noorden van Mongolie. Het Khovsgol Meer heeft een directe verbinding met het Baikal Meer en derhalve worden het zusjes van elkaar genoemd. Het water in het Khovsgol Meer is zoet water en zo schoon dat je het direct kunt drinken. Dat hebben we ook gedaan en inderdaad; geen diarree klachten of andere rare dingen so far. Ook hebben we een paardrijtrip gemaakt langs het meer en door de bergen, werkelijk prachtig! Het water is zo blauw vanaf de bergtop, supermooi!

Na het Khovsgol meer zijn we doorgereisd naar een boeddhistische tempel 'Ambaryasagalant'. Dit is de best bewaarde tempel in Mongolie. De rest van de tempels inclusief de lama's zijn door Russen met de grond gelijk gemaakt en gedood.

In deze tempel hebben we een ochtend-chanting bijgewoond. Omdat het boeddhisme in Mongolie eigenlijk pas sinds 1990 weer officieel gepraktiseerd mag worden zijn de meeste lama's niet ouder dan 20 jaar. Er zijn ook veel jonge lama's tussen 5 en 10 jaar oud. Die zijn in opleiding. Heel grappig want het lijkt wel een kleuterklas ;-)

Na het bezoek aan de tempel zijn we nog 3 nachten in Ulan Bator gebleven. Daar hebben we veel rond gehangen met onze Noorse en Zweedse reisvrienden en onze Mongoolse gids waarmee we bevriend zijn geraakt.

Ook de Mongool die ik in China ontmoet heb gaf ons, op onze laatste avond, een prive-concert keelzingen en 'Morin Khuur'. Echt fantastisch hoe die gast dat deed! Hij kon 3 geluiden tegelijk produceren met zijn stem en ondertussen een twee-snarig instrument bespelen waarbij hij zijn pink gebruikte om tussen de snaren in te zetten om een geluidseffect te maken. Ik begrijp nu wel waarom die gast zo succesvol is in het buitenland. Hij heeft beloofd om naar Nederland te komen als wij iets kunnen fixen in de vorm van een optreden. Als ie komt dan laat ik het jullie allemaal weten want die gast is echt geniaal!

Op 26 Oktober zijn we op de trein gestapt naar Rusland. De grensovergang bij Mongolie en Rusland was echt hilarisch; de indeling van de treincoupe's komt op het volgende neer: 2 toeristen en de rest van de 10 coupes vol met smokkelaars en handelaren.

Wij hadden een Mongoolse vrouw bij ons in de coupe die smokkelde. Wat een ingenieus systeem hebben die gasten bedacht: Bij het instappen wordt de buit verdeeld over verschillende coupes. Vooral de coupes met toeristen worden volgestouwd met Chinese spullen. Zo lijkt het net alsof iedereen voor de lange reis een paar slippers heeft, warme jassen, broeken etc. terwijl dit in weze gewoon handelswaar is.

Bij de Mongoolse grens stappen er dan nog wat Russische handelaren in die wat minder bedacht zijn en gewoon hun zooi in een enorme tas verslepen.

De Mongoolse autoriteiten zijn een eitje. Er wordt namelijk meer gezocht naar verstekelingen dan naar handelswaar. De Russische autoriteiten daarintegen zijn een crime. 4 (!!!!!) uur lang hebben we stil gestaan bij de Russichse grens om te wachten totdat de autoriteiten klaar waren met stempelen, praten, rennen, schreeuwen, mensen oppakken en handelswaar uit de trein verwijderen.

Onze Mongoolse en Russische handelvrouwtje sloegen beide een kruis toen de douanier snel klaar was met onze coupe, waarschijnlijk omdat wij toeristen zijn. Wij hoefden niet eens onze tas te openen! Erg fijn want zo hadden we tijd om naar de rest van het schouwspel te kijken....tje leedvermaak is dan altijd nog het beste vermaak he?! ;-)

Ook liep er een mannetje in de trein die wat drinken verkocht, wat een ANANAS was dat zeg! Matthias dacht lief te zijn voor mij en kocht een ananas-drankje voor mij. Echter die betaalde hij met euro's, en natuurlijk met veel te veel euro's...NEVER DO THAT! Want de ananas bleef maar terug komen, alle drankjes in zijn mandje liet hij zien en vertelde hij hoe goed ze waren en even later kwam hij ook nog aanzetten met kitscherige placemats. Uiteindelijk vertelde hij ons in zijn 'goeiste' engels dan maar een mop. Uit zijn tandloze, jampotbrildragende gezicht kwam de volgende mop:

Er was een leeuwentemmer die iedere dag een act opvoerde met zijn leeuwen. Daarbij stak hij ook zijn kop in de leeuwenbek. Iedere dag kwam dezelfde man kijken naar de act. Op een dag vroeg de leeuwentemmer aan de man "Vind je mijn act zo leuk?" Waarop de man antwoorde:"Nee, behalve het gedeelte dat jij je kop in de leeuwenbek steekt"..................
U begrijpt: Wij lachten ons rot!!!! (lees het sarcasme)

Afijn: Irkutsk is verder niet meer dan een westerse stad met westerse prijzen. We hebben 2 dagen doorgebracht in Lyvstjanka, een dorpje aan het Baikel-Meer.
Omdat we buiten het hoogseizoen zaten was het er uitgestorven.

Het Baikal-Meer daarintegen was prachtig! Helder blauw water en enorm groot.

Sinds vanochtend zijn we weer terug in Irkutsk en gaan we straks een Decembristen huis bezoeken. Decembristen zijn verketterde adel die verbannen werden vanuit Moskou. Eigenlijk hebben zij ervoor gezorgd dat Irkutsk welvarend werd tezamen met de goudmijnen die hier in de buurt gevonden zijn.

Morgen stappen we op een treinreis van 4 dagen naar Moskou en dan zit onze reis er alweer bijna op helaas!

• 30 Oktober 2010 - 09:25

Jack:

Verdikkeme, zit de reis er alweer bijna op? Ik zou zeggen geniet die laatste vier dagen er nog even extra van. Veel plezier in Moskou, ik zou alvast een bontmuts kopen ;-)

• 30 Oktober 2010 - 11:29

Pien:

Hahaha, ik moet ook erg lachen om al die 'ananassen'!
    En paardrijden langs een azuurblauw meer... hm, dat lijkt me wel wat! Heb tot nu toe maar 4 paarden kunnen ontdekken in dit godvergeten land.

Geniet nog even van die laatste paar dagen!

• 31 Oktober 2010 - 11:36

Daphne:

Jeetje Nonnie, wat gaat het snel zeg!!!Jullie zijn alweer bijna thuis! Ik ken dat gevoel, zo begin je aan je reis en zo ben je alweer een paar dagen voor de terugreis.

geniet er nog even van en de verhalen zijn onwijs gaaf!!!

x Daphne

• 03 November 2010 - 16:47

Sjonno:

Hey luitjes! Alweer bijna terug.... Doet u nog een update over de kou in moskou? Iig... het bier staat koud en drink nog een ananassapje op mijn kosten!
    Tot paella.

• 04 November 2010 - 20:21

Rik:

Zo'n onnodige verplaatsing (reis) lijkt me toch wel leuk. En ja, mensen moeten geen moppen vertellen.