Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Manon Hulsen - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: manonnieopreis

Blijf op de hoogte en volg Manon

06 Oktober 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag zijn we aangekomen in Mongolie. Wat een verschil met China!

De laatste dag in Beijing hebben we de "Temple for good Harvest" bezocht. De keizer ging hier bidden voor een goede oogst eenmaal per jaar. Ook hier is het hele complex en het park eromheen Feng Shui gebouwd, alles symmetrisch dus.

Hier ontmoette ik ook mijn grote vriendin. Een Chinees meisje van een jaar of 7 die een paar woorden Engels kon en dat graag met mij wilde delen. Helaas kon ik haar naam niet zo goed verstaan, ik heb waarschijnlijk niet zo goed opgelet bij mijn lessen Chinees ;-)

Gisterenochtend zijn we op de trein gestapt naar Mongolie. Een oude dieseltrein ditmaal, heel wat anders dan de supersonische HSL tussen Shanghai en Beijing.
De reis van Beijing naar Ulaanbaatar is supergaaf! Je ziet het landschap veranderen, eerst was er voornamelijk vruchtbare grond wat geleidelijk aan veranderde in een dorre bende naar mate we de Gobi woestijn naderden.

De grensovergang was hilarisch:
In Mongolie hebben de treinen andere wielen, ze verschillen ongeveer 10 centimeter met die van China. Alle wagons werden daarom de hangar ingereden en grote hydraulische pompen liften de wagons op. De Chineze wielen werden eronder vandaan gereden en de Mongolische eronder gezet. Het hele karweitje duurde ongeveer 2 uur....Je zou toch zeggen dat overstappen op een andere trein makkelijker is...
Pap: Ik heb mooie foto's gemaakt ervan, je gaat lachen :-)

Mongolie en vooral de woestijn zijn belachelijk uitgestrekt en mooi. Je ziet echt geen mens! Hier en daar een verdwaalde kudde kamelen. Ook grappig was dat er dor gras opstoof als de trein langs raasde, het leek net zo'n Westernfilm!

Op het station in Ulanbaatar werden we opgehaald om naar het Guesthouse te gaan waar we nu zitten. We gaan vroeg onder de wol want vanaf morgen gaan we 7 dagen door de Gobi woestijn trekken. Op de vierde dag schijnen we weer internet te hebben...Eens zien of ik dan weer wat belevenissen kan plaatsen :-) en allicht foto's dit keer want dat lukt maar steeds niet omdat er geen voorziening voor is, jammer!!!

• 06 Oktober 2010 - 14:21

Karel Otzback:

Hee luitjes,

Nog even over Sjanghai: je bedoelt vast 55 vierkante kilometer.
    Verder erg genieten, deze verslagen. De tekst heeft tempo, alsof een heel drukke persoon ze heeft geschreven. Wel ff chillen met de b....hè, zodat je uitgerust terug komt. Veel plezier met de kamelen en de dorre grond.

• 06 Oktober 2010 - 15:07

Dabber:

ni hao! jullie verslagen zijn erg leuk om te lezen en te zien. ik ben benieuwt naar jullie avonturen in de woestijn en de geiten/yack melk thee vlees oog mix!

• 07 Oktober 2010 - 14:17

Jack:

Genieten die verhalen van jullie! Wat is dat toch gaaf, dat gevoel dat je helemaal alleen bent (ook al zit de trein vol mensen haha). Genieten jullie maar lekker verder en houdt je camera in de aanslag voor die verrekte geitenpaarden, ze moeten er zijn!

• 07 Oktober 2010 - 17:01

Pien:

Oh oh, wat een geweldig avontuur! Klinkt alsof jullie alles verrekte goed geregeld hebben. Leuk hoor. Zou graag met jullie meewillen in de Gobi woestijn!

• 07 Oktober 2010 - 17:54

Grandma:

pr0beer jullie bij te houden.met hulp van anne-marie lukt het. ook een film gezien ik vind het geweldig wat is het spannend.
    groetjes grandma.

• 08 Oktober 2010 - 08:31

Bam:

Lieve M en M,
    Wat een belevenissen allemaal. Zoveel te zien en te ervaren. Na alle drukte nu de stilte in?
    Wij zijn er benieuwd naar.
    Ook de filmpjes van Mat zijn het kijken waard. Heerlijk jullie te zien en jullie stemmen te horen. liefs bam

• 08 Oktober 2010 - 13:39

Sjonno:

Nou, ik ben benieuwd hoeveel Gobi's jullie daar gezien hebben!

• 09 Oktober 2010 - 17:55

Mar(ianne:

Hoi Manonnie en Mattias,ben bij je ouders mosselen eten en lees je verslagen. Erg leuk geschreven. En wat een belevenissen, ongelofelijk. Ben jaloers. Lijkt me fantastisch. Geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's. Liefs, Mar

• 10 Oktober 2010 - 13:15

Henkie:

Proost :)

• 10 Oktober 2010 - 16:08

Joosje:

Is weer wat anders verdwaalde kudde kamelen ipv bij ons de koeien. Is wel gaaf wat jullie meemaken. Zie al uit naar de volgende. Hoe is het eten daar. Hopelijk beter dan in china,

• 12 Oktober 2010 - 19:15

Marjoor:

He Manon,

Door alle huizenstress heeft het even geduurd maar inmiddels heb ik mij totaal ingelezen en ben ik ook beland in Ulanbaatar. Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Geniet er lekker van en ik ben benieuwd naar het vervolg van je reisverslag.